Article Index

Ορισμός κερδισμένης θέσης / ανάλυση παραγόντων

Καλό θα είναι να ορίσουμε τι εννούμε κερδισμένη θέση. Πολλοί παίκτες χρησιμοποιούν τον ορισμό ότι «κερδισμένη θέση είναι η θέση στην οποία έχουμε καθαρό πλεονέκτημα» ή την έκφραση «πρακτικά κερδισμένη θέση» που, κατά τη γνώμη μου, δεν είναι το ίδιο σαν εκτίμηση θέσης.
Οπότε λοιπόν ποιος είναι ο σωστότερος ορισμός για την κερδισμένη θέση; Πιστεύω ότι ο σωστότερος ορισμός είναι στην περίπτωση που και οι δύο πλευρές παίξουν τις καλύτερες κινήσεις που έχουν στη διάθεση τους η αδύνατη πλευρά θα χάσει την παρτίδα.

Ακούγεται απλή υπόθεση το να κερδίσουμε μία κερδισμένη θέση από τη στιγμή που το δυσκολότερο μέρος -το να αποκτήσουμε κερδισμένη θέση- έχει πραγματοποιηθεί αλλά όπως έχει τονίσει ο 2ος παγκόσμιος πρωταθλητής Lasker E. «Το δυσκολότερο στο σκάκι είναι να κερδίσεις μία κερδισμένη θέση». Μπορεί να ακούγεται υπερβολικό, ίσως και να είναι, αλλά υπάρχει μεγάλη δόση αλήθειας σε αυτή τη ρήση από έναν παγκόσμιο πρωταθλητή που έβαλε στο σκάκι την ψυχολογία του παίκτη αναγνωρίζοντας ότι τα ανθρώπινα πλάσματα έχουν δυνατά και αδύνατα ψυχολογικά σημεία που θα πρέπει να ληφθούν υπόψη πριν ή κατά τη διάρκεια μίας παρτίδας.

Ποιοι είναι όμως οι παράγοντες που μπορουν να αλλάξουν το αποτέλεσμα μίας κερδισμένης θέσης;

  • Επανάπαυση. Η κερδισμένη πλευρά πρακτικά περιμένει τον αντίπαλο να παραιτηθεί σκεφτόμενη ότι όλα έχουν τελειώσει και η περαιτέρω αντίσταση είναι μάταιη ή χάσιμο ενέργειας και χρόνου. Αυτό έχει σαν αποτέλεσμα να χαθεί η αυτοσυγκέτρωση και το κίνητρο να βρεθεί το σωστό πλάνο ή οι σωστές κινήσεις ώστε να ολοκληρωθεί η παρτίδα. Σε αυτή περίπτωση, της επανάπαυσης, ο παίκτης βρίσκεται σε μία τέτοια διανοητική κάτάσταση που δεν του επιτρέπει να δώσει τον καλύτερο εαυτό του, απλά περιμένει ολόκληρο το βαθμό και σαν αποτέλεσμα μπορεί το νικηφόρο πλεονέκτημα να εξαφανιστεί. Ο επαναπαυμένος παίκτης χάνει την επαγρύπνηση του και αφήνει τον αντίπαλο του να δημιουργήσει αντιπαιχνίδι κάνοντας το βαθμό της παρτίδας διεκδικήσιμο.

  • Λανθασμένος υπολογισμός. Πιθανότατα αυτή η περίπτωση μπορεί να συνδεθεί με την επανάπαυση αλλά μπορεί να υπάρχει και από μόνη της. Σε αντίθεση με τους υπολογιστές ένας άνθρωπος δεν μπορεί να έχει συνεχώς την ίδια απόδοση και να υπολογίζει με ακρίβεια σε κάθε κίνηση της παρτίδας. Ένας παίκτης με βαθιά στρατηγική & τακτική γνώση μπορεί να εκτιμήσει με ακρίβεια μία θέση, αναγνωρίζοντας αδυναμίες και πιθανές ευκαιρίες σε κάθε θέση. Αυτός ο παίκτης δεν θα έχει δυσκολία να βρει τη σωστή κίνηση ή πλάνο ούτως ώστε να πάρει ολόλκηρο το βαθμό.
    Μία άλλη περίπτωση είναι λανθασμένου υπολογισμού είναι η εγγενής αδυναμία του παίκτη να υπολογίσει γενικά. Αυτή η περίπτωση διορθώνεται εύκολα, αφού γίνει η στόχευση της στρατηγικής ή τακτικής αδυναμίας θα πρέπει να βρεθεί το καταλληλο υλικό προς μελέτη.

  • Πίεση χρόνου. Είναι πολύ σημαντικός παράγοντας στο πρακτικό παιχνίδι που μπορεί να οδηγήσει σε καταστροφή μίας ολόκληρης προσπάθειας. Είναι πρόβλημα που υπάρχει σε κάθε επίπεδο παικτών και δύσκολο να μπορέσει να το αντιμετωπίσεις.
    Σε γενικές γραμμές οι κύριοι λόγοι που οδηγούν έναν παίκτη σε πίεση χρόνου είναι:

    • Πλημμελής γνώση ανοίγματος, μέσου ή τυπικών φινάλε.

    • Έλλειψη αυτοπεποίθησης.

    • Επιθυμία να βρεθεί η απόλυτα σωστή κίνηση σε κάθε θέση.

 Λέγοντας όλα τα παραπάνω θα πρέπει να προσθέσουμε τις διαφορετικού τύπου κερδισμένες θέσεις που απαιτούν διαφορετική προσέγγιση. Για παράδειγμα μία κερδισμένη θέση αλλά με έντονα τακτικό χαρακτήρα απαιτεί υπολογιστικές παρά στρατηγικές ικανότητες. Αντίθετα σε μία στρατηγικού τύπου θέση μεγαλύτερη σημασία έχει η κατανόηση της θέσης και η κατάστρωση του σωστού πλάνου από την υπολογιστική ικανότητα.

Ας δούμε κάποια παραδείγματα:

Add comment


Security code
Refresh

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί cookie από το Google για την παροχή των υπηρεσιών του, για την εξατομίκευση διαφημίσεων και για την ανάλυση της επισκεψιμότητας. Η Google κοινοποιεί πληροφορίες σχετικά με την από μέρους σας χρήση αυτού του ιστότοπου. Με τη χρήση αυτού του ιστότοπου, αποδέχεστε τη χρήση των cookie.